Oman ryhmän palaute opetuskerroista 14.9.2017 ja 21.9.2017
14.9.2017 opetuksemme aihe oli Oppimiskäsitykset ja niiden vaikutusta opetuksen suunnitteluun.
Lomakkeessa kysyimme seuraavia asioita:
Oliko opetusmenetelmä hyvä?
Mielipiteeni ennakkomateriaaliin liittyen.
Tuliko oppitunnin aihe käytyä selvästi läpi?
Osaan nyt kertoa pääkohdat oppimiskäsityksiin ja opetusmenetelmiin liittyen.
Syvenikö oppimisesi tunnin ansiosta?
Suurin osa vastaajista piti opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä hyvinä.
Ennakkomateriaali oli jäänyt monella huomaamatta, mutta ne, jotka olivat YouTube -videon katsoneet pitivät sitä hyvänä pohjustuksena aiheeseen.
Suurin osa oli sitä mieltä, että oppitunnin aihe käsiteltiin selvästi. Osa kaipasi lisää käytännön esimerkkejä. Kaikki vastanneet olivat sitä mieltä, että osaavat pääkohdat oppimiskäsityksistä.
Useimmat myös pitivät esitettyä materiaalia hyvänä ja monipuolisena.
21.9.2017 opetuksemme aihe oli Opetuksen suunnittelun vaiheet.
Lomakkeessa kysyimme seuraavia asioita:
Olivatko käytetyt opetusmenetelmät toimivia ja hyviä oppitunnin aihe huomioiden?
Toimiko ajankäyttö hyvin?
Ennakkotehtävään liittyvä kysymys
Ennakkotehtävä antoi tärkeää infoa tunnin aiheesta ja auttoi asian oppimisessa
Oppitunnin aikana pystyin mielestäni omaksumaan perusasiat opetuksen suunnittelun eri vaiheista.
Osaan kertoa tunnin jälkeen lyhyesti miksi suunnittelu on tärkeää.
Kaikki olivat pitäneet opetusmenetelmiämme hyvinä ja toimivina, myös ajankäyttö oli kaikkien mielestä onnistunut.
Suurin osa oli tehnyt ennakkotehtävän ja pitivät sitä hyvänä aihe huomioiden.
Enemmistö omaksui perusasiat opetuksen suunnittelun vaiheista ja tietää viimeistään nyt miksi opetuksen suunnittelu on tärkeää.
Sanalliset palautteet ovat mielestäni parhaimpia ja niiden perusteella omaa opetusta on ehkäpä helpoin yrittää kehittää 😊😊😊😊😊😊😊
😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀
Muut ryhmät
Torstai 14.9.2017 Suunnitteluosaaminen 1
Tiimi 1: Valitsemanne alan opetussuunnitelman esittely. (Annapurna, Anna)
Tiimi 3: Mikä tekee oppimisprosessista laadukkaan oppijan näkökulmasta? (Halti, Kyösti)
Tiimi 4: Mitkä asiakirjat ohjaavat opetuksen ja ohjauksen suunnittelua? (Mount Everest, Mervi)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Annapurna (Anna)
Valitsemanne alan opetussuunitelman esittely?
Kuuntelin Annan opetusta aiheesta Valitsemanne alan opetussuunnitelman esittely.
Opetushallituksen ePerusteet -palvelusta osoitteesta https://eperusteet.opintopolku.fi löytyy kattavasti eri tutkintojen perusteet (määräykset) ja opintosuunnitelmat.
Opetus muodostuu lain mukaan. Opetusministeriön asetus määrää ammatillisen perustutkinnon muodostumisesta. Jokainen kouluttaja käyttää lakiin perustuvaa opetussuunnitelmaa runkona ja voi muokata sitä itse soveltuvin osin.
Esityksessä käsiteltiin myös ammatillisen koulutuksen uudistumista. Jatkossa ammatillisen koulutuksessa painotetaan yksilöllistä osaamista opiskelijoiden ja työelämän tarpeisiin vastaten. Joustavuus koulutuksessa ja vaihtoehdot oppimisympäristöissä auttavat uuditumista. Hankittu
osaaminen osoitetaan näyttämällä se käytännön työssä. Arvioinnista
vastaavat opettajat ja työelämän asiantuntijat yhdessä. Laki astuu
voimaan 1.1.2018.
Annapurnan esityksessä käsiteltiin Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opetussuunnitelmaa.
Esimerkkinä ollut Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto muodostuu 180 osaamispisteestä (osp). Ammatilliseen perustutkintoon sisältyy ammatillisia tutkinnon osia 135 osaamispistettä, yhteisiä tutkinnon osia 35 osaamispistettä ja vapaavalintaisia 10 osaamispistettä.
Ammatillinen tutkinnon osa muodostuu pakollisesta tutkinnon osasta (30 osp), hotellipalvelun osaamisalasta (60 osp), ruokapalvelun osaamisalasta (60 osp) tai asiakaspalvelun osaamisalasta (60 osp) sekä valinnaisesta tutkinnon osasta (45 osp).
Konkreettisena esimerkkinä tutustuimme Jyväskylän ammattiopiston kyseisen alan opintosuunnitelmaan.
Lopuksi katsoimme hyvän YouTube -videon, jonka aihe oli Uusi opetussuunnitelma.
Annan esitys oli reipas ja hänellä oli hyvää tietämystä oman alansa perustutkinnosta.
Itselleni tämä osaamispisteet oli ihan uusi käsite, joka nyt esityksen myötä tuli tutuksi. Myös ammattillisen perustutkinnon opintosuunnitelma tuli tutummaksi. Ennen en tiennyt siitä oikeastaan mitään.
Halti (Kyösti)
Mikä tekee oppimisprosessista laadukkaan oppijan näkökulmasta?
Opetuksen alussa Kyösti hyvin havainnollisti huonoa opetusta lukemalla esitystään nopeasti eteenpäin. Seuraavaksi keskustelimme, että miltä kyseinen esitys tuntui ja opimmeko siitä mitään. Omakohtaisesti en oppinut esityksestä mitään tietoa. Pääasia tuli kuitenkin selväksi -> ei kannata opettaa kyseisellä tavalla :)
Ryhmällä oli ennakkotehtävä, jossa kysyttiin, että millä tavalla opimme parhaiten? Kuuntelemalla, lukemalla, näkemällä, tekemällä vai kirjoittamalla. Tehtävässä kysyttiin myös, että kuinka paljon aikaa tarvitsemme uusien asioiden oppimiseen. Keskustelimme ennakkotehtävän tuloksista havainnollistavan kuvan avulla.
Seuraavaksi käsittelimme oppimisprosessin vaiheet. Oppimisprosessin vaiheet olivat: aktivoituminen, oppimistarpeen tunnistaminen, motivoituminen, tiedonhankinta, sisäistäminen, soveltaminen käytäntöön sekä reflektointi ja arviointi.
Oppimisprosessin alussa on selvitettävä ja tunnistettava tämän hetkinen osaaminen aiheesta. Seuraavaksi tunnistetaan mitä vielä pitää oppia. Jotta oppiminen olisi mahdollisimman laadukasta ja tehokasta on oppijan hyvä olla motivoinut opiskelemaan kyseistä aihetta. Seuraavat vaiheet ovat tiedon hankkiminen ja sisäistäminen. Oppimisen taso ja laajuus tulee selville, kun uutta tietoa sovelletaan käytännössä. Lopuksi oppija arvioi oppimistaan ja osaamistaan itse ja toisilta saadun palautteen avulla. Jotta oppimisprosessi voisi olla laadukas, niin myös opettajan on suunniteltava ja toteutettava opetus laadukkaasti.
Kyöstin opetus oli hyvää ja ryhmän PowerPoint -esitys oli hyvä ja ytimekäs. Ryhmä oli hyvin miettinyt myös oppijoiden aktivoimiskeinoja.
Mount Everest (Mervi)
Mitkä asiakirjat ohjaavat opetuksen ja ohjauksen suunnittelua?
Ryhmällä oli hyviä linkkejä nettisivuille, joista löytyi ryhmän aiheeseen liittyvää asiaa.
Ensimmäisestä linkistä pääsi opetusta ohjaavan lainsäädännön sivulle. Linkki avaa Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen turvallisuusoppaaseen, josta selviää opetusta ja varhaiskasvatusta koskeva lainsäädäntö.
http://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/lainsaadanto/opetusta_koskevat_normit
Toisessa linkissä oli selkeästi lueteltu Opetuksen suunnittelussa käytettävät asiakirjat:
https://ehope-oulu-1.real.humap.com/file/download/fileid/59c3b9dc9bf6460821d15e0d
Mervin esityksessä tekniset ongelmat haittasivat opetusta. Muuten esitys oli hyvä ja käytännön esimerkkinä katsoimme omaa opetussuunnitelmaamme.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Torstai 21.9.2017 Suunnitteluosaaminen 2
Tiimi 1: Miten ydinainesanalyysi tehdään? (Annapurna, Marko)
Tiimi 3: Case: Miten pedagoginen käsikirjoitus tehdään? Esimerkki omalta alalta. (Halti, Kai)
Tiimi 4: Mikä muuttuu, kun siirrytään oppiainelähtöisestä mallista osaamisperusteiseen malliin? (Mount Everest, Katri ja Elina)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Annapurna (Marko)
Miten ydinainesanalyysi tehdään?
Ydinainesanalyysin lähtökohtana on opetussuunnitelma ja osamistavaoitteet. Se on menetelmä, jolla tutkitaan opiskeltavan aineksen rakennetta. Aineksen tiedot ja taidot luokitellaan. Analyysin tarkoituksena on auttaa opiskelun suunnittelussa ja ajankäytössä. Kolmiosaisessa luokituksessa tiedot voidaan luokitella seuraavasti: ydinaines, täydentävä aines ja erityistietämys.
Ryhmän esityksessä oli kuva, joka valaisi asiaa hyvin. Opetettava aines jaetaan kolmeen luokkaan: Must know, Should know ja Nice to know eli ydinaines, täydentävä tieto sekä erityistietämys.
Opetustunnin aikana täytimme opettajan johdolla lomakkeen, joka oli ydinainesanalyysin runko. Teimme ydinainesanalyysin ydinainesanalyysistä. Tehtävä oli hyvä. Lopuksi teimme ydinainesanalyysin kuitenkin lihakeitosta, koska sen avulla käsitteet oli helpompi ymmärtää konkreettisesti. Lomake oli hyvä ja konkreettinen.
Markon pitämä opetustunti oli selkeä ja rauhallinen. Tietoa tuli tarpeeksi ja hän vastasi hyvin kysymyksiin.
Mount Everest (Katri ja Elina)
Mikä muuttuu, kun siirrytään oppiainelähtöisestä mallista osaamisperusteiseen malliin?
Ryhmälllä oli ennakkkotehtävänä artikkeli aiheesta: Osaamisperusteisuus pedagogiikkaa ohjaavana periaatteena. Artikkeli on aihetta hyvin selventävä.Lyhennelty artikkelista:
Ammatillisessa koulutuksessa opetuksen ja oppimisen
päämääränä on ammatillisen osaamisen saavuttaminen ja ammattilaiseksi
kasvaminen. Ammatillinen osaaminen muodostuu ammatissa tarvittavista tiedoista
ja taidoista ja niiden soveltamisesta käytännön työtehtäviin. Pedagogista toimintaa ohjaa osaamisperusteisuus. Lähtökohtana on opiskelijan
aikaisemmin hankittu tutkinnon kannalta olennainen osaaminen, jonka päälle
kerrytetään tarvittavin osin uutta osaamista.
Opiskelijat saavuttavat osaamisensa erilaisissa
oppimisympäristöissä, eri tavoin ja erilaisessa tahdissa. Se yksilöllistää opiskelijoiden
opintopolkuja ja tutkinnon suorittamisen tapoja. Perusperiaatteena
osaamisperusteisuudessa onkin, että osaamista voi hankkia missä ja milloin vain
ja sitä voivat arvioida myös muut kuin oman oppilaitoksen opettajat.
Opettajan rooli on edelleen tärkeä, mutta opettamisen ja opiskelun lähtökohtana tulee olla osaamisen ja sen saavuttamisen tukeminen. Näkökulma
siirtyy opetuksesta opiskelijan oppimisprosessin suunnitteluun, ohjaamiseen ja
tukemiseen. Opiskelija ja opettaja suunnittelevat yhdessä opiskelijan
oppimisprosessin: miten, missä ja milloin tarvittava osaaminen hankitaan.
Opetus ei ole enään aikaan sidottua, vaan opetus ja ohjaus ovat sellaista, jota opiskelija
tarvitsee osaamisensa hankkimisen tueksi. Lisäksi luovutaan myös oppiaineajattelusta. Opetus rakentuu työ- ja toimintakokonaisuuksien ympärille. Osaamisperusteinen
pedagoginen toiminta suunnitellaan ja toteutetaan työprosessien mukaisesti,
jolloin opettajan ajantasainen ja syvällinen työelämäosaaminen korostuu.
Tunnilla tehtiin poppletilla Katrin johdolla myös käsitekartta osaamisperusteiseen oppimiseen liittyen. Tehtävä oli hyvä ja osallistava.
Elina oli itse tehnyt hyvän YouTube -videon aiheeseen liittyen.
Halti (Kai)
Case: Miten pedagoginen käsikirjoitus tehdään? Esimerkki omalta alalta.
Opetustunnin aikana oli tarkoituksena oli tehdä oma pedagoginen käsikirjoitus.
Kohderyhmä: Ammattikoulun juuri aloittaneet opiskelijat
Aihe: Terveelliset elämäntavat
Kesto: 0,5 opintopistettä (yhteensä 12 h itsenäistä ja ryhmässä opiskelua: 6h lähiopetusta, 2h materiaaliin tutustumista, 4h oppimispäiväkirjan kirjoittamista)
Paikka: ammattikoulun luokka F4
Opettajat: Aija Laurila, Kai Sippola ja Kyösti Rajaniemi
1. Aluksi yritimme keksiä kohderyhmän erityispiirteitä.
2. Seuraavaksi mietimme opetuksen tavoitteita.
3. Sitten koitimme kerätä sellaista opetuksen sisältöä, jolla tavoitteisiin päästään.
4. Seuraavaksi pohdimme oppimateriaalia.
5. Lopuksi mietimme vielä toimintamuotoja.
Kirjoittelimme vastauksia chattiin. Opetustunnin aikana käsiteltiin konkreettisesti opetuksen eri vaiheita.
Pedagogisen käsikirjoituksen tarkoituksena on määrittää pedagogiset ja didaktiset (= opetusta koskevat) ratkaisut. Pedagoginen käsikirjoitus ohjaa opetuksen rakenteen ja teknisten ratkaisujen suunnittelua. Kaikki pedagogisessa käsikirjoituksessa käsiteltävät asiat liittyvät kiinteästi opiskelijaan.
Lähde: http://verkkoluotsi.chydenius.fi/salatutsivut/pedagoginen/index.html
1. Aluksi yritimme keksiä kohderyhmän erityispiirteitä.
2. Seuraavaksi mietimme opetuksen tavoitteita.
3. Sitten koitimme kerätä sellaista opetuksen sisältöä, jolla tavoitteisiin päästään.
4. Seuraavaksi pohdimme oppimateriaalia.
5. Lopuksi mietimme vielä toimintamuotoja.
Kirjoittelimme vastauksia chattiin. Opetustunnin aikana käsiteltiin konkreettisesti opetuksen eri vaiheita.
Pedagogisen käsikirjoituksen tarkoituksena on määrittää pedagogiset ja didaktiset (= opetusta koskevat) ratkaisut. Pedagoginen käsikirjoitus ohjaa opetuksen rakenteen ja teknisten ratkaisujen suunnittelua. Kaikki pedagogisessa käsikirjoituksessa käsiteltävät asiat liittyvät kiinteästi opiskelijaan.
Lähde: http://verkkoluotsi.chydenius.fi/salatutsivut/pedagoginen/index.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti