Tiistai 6.6.2017 Arvo-osaaminen, opettajatiimit opettavat
Osaamisalue: Arvot ja opettajan etiikka
Tiimi 1: Koulutusjärjestelmän esittely (Annapurna, Anna)
Tiimi 2: Ammattietiikka ja eettiset periaatteet (Elbrus, Tanja)
Tiimi 3: Kestävä kehitys opettajan työssä (Halti, Kyösti)
Tiimi 4: Comeniuksen vala (Mount Everest, Mervi)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
13. Toimit opettajan työn eettisten periaatteiden mukaisesti.
13. Opettajaopiskelija toimii poikkeuksetta eettisesti ja ammattimaisesti. - Hän ottaa huomioon kaikessa toiminnassaan ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun arvot sekä oman alansa ja opettajan työn eettiset periaatteet. Osaamistavoitteen osaamisen osoittaminen toteutuu jatkuvana näyttönä kaikissa opettajaopintoihin liittyvissä tilanteissa ja konteksteissa.
13.1. Ymmärrät opettajan toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.
13.1. Opettajaopiskelija reflektoi esimerkkien avulla opettajan toimintaa ja omaa koulutusalaansa ohjaavia eettisiä periaatteita.
13.2. Ymmärrät kestävän kehityksen periaatteita ammatillisessa koulutuksessa/korkeakoulussa.
13.2. Opettajaopiskelija tarkastelee esimerkkien avulla ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävän kehityksen periaattei- den toteutumista oman koulutusalansa näkökulmasta. Hän edistää henkilökohtaista työhyvinvointiaan opettajan työssä.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
13.1. Ymmärrät opettajan toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.
Opettajuus on asiantuntijatehtävä, jonka luonteeseen kuuluu ammattietiikka. Ammattietiikka kuvaa ammatin vaatimaa asennetta, vastuuta ja suhtautumistapaa työhön. Yhteiset ammatilliset arvot ja periaatteet kerrotaan opettajien eettisissa periaatteissa. Koulu ei vain opeta, vaan ohjaa oppilaan kasvua ja kehitystä yhdessä kodin kanssa.
Seuraavaksi kaavio, joka havainnollistaa mistä opettajien ammattietiikka ja eettiset periaatteet koostuvat. Osa-alueet ovat opettajan ammattitaito ja arvopohja, opettajan valta ja vastuu, yhteiskunnan odotukset sekä juridiset ja eettiset kysymykset.
Ammatti- ja arvopohja. Työ edellyttää sekä hyvää ammattitaitoa että hyvää arvopohjaa. Ne eivät voi kompensoida toisiaan.
Opettajan
etiikassa erotetaan toisistaan eettiset ja juridiset kysymykset.
Opettajan perustehtävä ja vastuu, ammattikäytäntö määritetään
opetustyötä koskevassa lainsäädännössä. Opetussuunnitelma määrää
opetuksen sisällön. Ammattietiikkaa ei valvota, vaan se on sisäistetty
käsitys ammatin moraalisesta vaativuudesta.
Yhteiskunnan
odotukset. Opettajan työ on kasvatuksen, opetuksen ja oppimisen
mahdollisuuksien edistämistä yksilön parhaaksi. Opettajan odotetaan
toteuttavan opetustyön tavoitteet. Opettajille voi tulla
huolehdittavaksi myös sellaisia asioita, joista he eivät yksin voi olla
vastuussa.
Hyvä ammattietiikka ohjaa työhön ja ammattiin liittyviä vuorovaikutussuhteita. Opetusalan eettisen neuvottelukunnan laatima opettajien vala korostaa muun muassa sitä, että opettajan pitää aina pyrkiä toimimaan oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti. Vala pyrkii vahvistamaan opettajien ammattietiikkaa. Comeniuksen vala: https://www.youtube.com/watch?v=2oal23aXrOE
Oikeudenmukaisuutta käsittelin seuraavasti:
Mistä tiedän, että teen oikein?
Etiikan kultainen sääntö: Tee vain sellaisia
tekoja, joita haluaisit itsellesi tehtävän. Älä tee muille sellaista, mitä et
haluaisi itsellesi tehtävän.
Ihmisoikeudet: Ihmisoikeuksilla tarkoitetaan oikeuksia,
jotka kuuluvat yhtäläisesti jokaiselle ihmiskunnan jäsenelle. Perustuvat
ajatukseen ihmisarvosta.
Omatunto: Omatunto on ihmisyksilön toimintaa ohjaava välitön tietoisuus oikeasta ja väärästä.
Omatunto: Omatunto on ihmisyksilön toimintaa ohjaava välitön tietoisuus oikeasta ja väärästä.
Mitä on oikeudenmukaisuus?
Miten se ilmenee oppilaan arjessa?
Opettaja kunnioittaa oppilaan
oikeuksia ja suhtautuu oppilaaseen oikeudenmukaisesti.
Tasapuolinen, puolueeton ja
johdonmukainen.
Opettaja hyväksyy ja ottaa huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä.
Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu häneen inhimillisesti ja
oikeudenmukaisesti.
Opettaja pyrkii oppijan lähtökohtien, ajattelun ja mielipiteiden
ymmärtämiseen sekä käsittelee hienotunteisesti oppijan persoonaan ja
yksityisyyteen liittyviä asioita.
Opettaja ottaa erityisesti huomioon huolenpitoa ja suojelua tarvitsevat
oppijat, eikä hyväksy missään muodossa esiintyvää kiusaamista tai toisen
ihmisen hyväksikäyttöä.
Mitä tarkoittaa oikeudenmukaisuus oppitunnilla/välitunnilla?
Yhdenvertaisuutta käsittelin seuraavasti:
Suomalaisen koulujärjestelmän eri kouluasteiden oppilaitosten toimintaa
säädellään omilla laeillaan, jotka sisältävät myös oppilaiden tasapuolisen kohtelun vaateen.
Yhdenvertaisuuslaki
kieltää asettamasta ketään eri asemaan ilman hyväksyttävää perustetta sukupuolen
perusteella ja edellyttää lasten tasa-arvoista kohtelua yksilöinä.
Opetuksen, tutkimuksen ja oppiaineistojen on myös tuettava tasa-arvoa.
Näin ollen muun muassa kirjojen tekstit, tehtävät tai kuvitus eivät saa ylläpitää ennakkoluuloja eivätkä
antaa kaavamaisia käsityksiä perhe- ja työelämän työnjaosta.
Eettisten periaatteiden lähtökohtana on
ihmisen kohteleminen itseisarvona.
Oppija nähdään ajattelevana ja oppivana persoonana. Ihmisarvoa tulee kunnioittaa riippumatta ihmisen sukupuolesta, sukupuolisesta suuntautuneisuudesta, ulkonäöstä, iästä, uskonnosta, yhteiskunnallisesta asemasta, alkuperästä, mielipiteistä, kyvyistä ja saavutuksista.
Suomen perustuslain mukaan ihmisiä ei saa kohdella eriarvoisesti sukupuolen, suuntautumisen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveyden tai vammaisuuden takia.
Oppija nähdään ajattelevana ja oppivana persoonana. Ihmisarvoa tulee kunnioittaa riippumatta ihmisen sukupuolesta, sukupuolisesta suuntautuneisuudesta, ulkonäöstä, iästä, uskonnosta, yhteiskunnallisesta asemasta, alkuperästä, mielipiteistä, kyvyistä ja saavutuksista.
Suomen perustuslain mukaan ihmisiä ei saa kohdella eriarvoisesti sukupuolen, suuntautumisen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveyden tai vammaisuuden takia.
Yhdenvertaisuus tarkoittaa, että kaikki
ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta em. asioista.
Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa nämä tekijät
eivät saa vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin päästä koulutukseen, saada työtä
ja erilaisia palveluja.
Yhdenvertaisuus koskee ihmisiä yksilöinä lain
edessä. Ihmisten yhdenvertaisuus lain edessä.
Yhdenvertaisuus merkitsee yhtäläisiä
mahdollisuuksia.
Koska ihmisten lähtökohdat ja mahdollisuudet
vaihtelevat yksilöllisesti, niin samanlainen kohtelu ei takaa yhdenvertaisuutta.
Opettaja myös kasvattaa oppijaa demokraattisen
yhteiskunnan osaavaksi vastuulliseksi jäseneksi.
Ohjeita opettajalle:
Tarjoa yhtäläiset mahdollisuudet ja kunnioita eroja
Varmista yhtäläiset oppimiskokemukset
Ohjaa tyttöjä ja poikia tekemään ei-perinteisiä valintoja oman kyvykkyyden ja kiinnostuksen kohteen mukaan
Tunnistaa sukupuolten väliset erot ja tyttöjen ja poikien tarpeet
Kannustaa kumpaakin sukupuolta vakuuttaen, että jokainen pystyy halutessaan tekemään samoja asioita kuin vastakkainen sukupuoli.
Lähteet:
http://www.opettaja.fi/cs/oaj/opettajan%20eettiset%20periaatteet
http://www.kirjastovirma.fi/koulut/nivala/008
http://m.iltalehti.fi/suomi100/201701172200055114_s1.shtml?ref=juurinyt_mobile
http://www.edu.fi/miina_ville_ja_oikeudenmukaisuus/oikeudenmukaisuus_ja_reiluus
Tarjoa yhtäläiset mahdollisuudet ja kunnioita eroja
Varmista yhtäläiset oppimiskokemukset
Ohjaa tyttöjä ja poikia tekemään ei-perinteisiä valintoja oman kyvykkyyden ja kiinnostuksen kohteen mukaan
Tunnistaa sukupuolten väliset erot ja tyttöjen ja poikien tarpeet
Kannustaa kumpaakin sukupuolta vakuuttaen, että jokainen pystyy halutessaan tekemään samoja asioita kuin vastakkainen sukupuoli.
Lähteet:
http://www.opettaja.fi/cs/oaj/opettajan%20eettiset%20periaatteet
http://www.kirjastovirma.fi/koulut/nivala/008
http://m.iltalehti.fi/suomi100/201701172200055114_s1.shtml?ref=juurinyt_mobile
http://www.edu.fi/miina_ville_ja_oikeudenmukaisuus/oikeudenmukaisuus_ja_reiluus
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
13.2. Ymmärrät kestävän kehityksen periaatteita ammatillisessa koulutuksessa/korkeakoulussa.
Kestävän kehityksen pitäisi olla osa
opetusta ja koulutyön arkea. Kestävän kehityksen tulee olla
pitkäjänteistä ja tavoitteellista toimintaa myös kouluympäristössä. Opettaja voi ottaa kestävän kehityksen huomioon esimerkiksi miettimällä sähkön- ja paperinkulutusta tunneilla. Myös kierrätyksen pitäisi olla kunnossa koululuokassa. Sosiaalista kestävää kehitystä opettajana yrittäisin toteuttaa kiinnittämällä huomiota oppilaiden keskinäisiin suhteisiin. Yrittäisin kannustaa mahdollisuuksieni mukaan kaikkia ystävystymään ja saamaan aikaan hyvän luokkahengen. Yrittäisin myös opettaa suvaitsevaisuutta ja kansainvälistä asennetta.
Omaa työhyvinvointia yritän edistää hyvällä työilmapiirillä, jossa työkavereiden kanssa on rento, hauska ja keskusteleva ilmapiiri. Uudessa työpaikassa hyvä työhön perehdytys on erittäin tärkeää, että tietää mitä pitää tehdä, mitä sinulta odotetaan ja keneltä voi kysyä neuvoja. Myös liikuntaharratukset ja hyvät yöunet antavat energiaa.
Omaa työhyvinvointia yritän edistää hyvällä työilmapiirillä, jossa työkavereiden kanssa on rento, hauska ja keskusteleva ilmapiiri. Uudessa työpaikassa hyvä työhön perehdytys on erittäin tärkeää, että tietää mitä pitää tehdä, mitä sinulta odotetaan ja keneltä voi kysyä neuvoja. Myös liikuntaharratukset ja hyvät yöunet antavat energiaa.
Halti -ryhmä piti opetustuntinsa aiheesta kestävä kehitys. Alla olevat tekstit ovat heidän esityksestään.
Kestävä kehitys koostuu ekologisesta
kestävästä kehityksestä, taloudellisesta kestävästä kehityksestä,
kulttuurisesta kestävästä kehityksestä ja sosiaalisesta kestävästä
kehityksestä.
Ekologiseen kestävään kehitykseen kuuluu luonnon monimuotoisuudesta huolehtiminen ja ekosysteemien toimivuudesta huolehtiminen. Niitä voidaan auttaa esimerkiksi energiatehokkuudella ja ympäristönsuojelulla. Keskustelimme esimerkkien avulla miten esimerkiksi opettaja huolehtii ekologisen kestävän kehityksen toteutumisesta.
Taloudelliseen kestävään kehitykseen kuuluu tasapainoisesta kasvusta huolehtiminen ja ylikulutuksen välttäminen. Keskustelimme miten opettaja voi vaikuttaa taloudelliseen kestävään kehitykseen.
Kulttuurinen kestävä kehitys. Hyväksytään kulttuurien monimuotoisuus, eri kulttuurien säilyminen ja arvostaminen. Keskustelimme miten opettaja voi vaikuttaa kulttuuriseen kestävään kehitykseen?
Sosiaaliseen kestävään kehitykseen kuuluu ihmisarvon ja yksilön perusoikeuksien kunnioitus. Sosiaaliseen kestävään kehitykseen voidaan pyrkiä eriarvoisuuden poistamisella, riittävällä toimeentulolla ja antamalla mahdollisuuksia koulutukseen.
Ekologiseen kestävään kehitykseen kuuluu luonnon monimuotoisuudesta huolehtiminen ja ekosysteemien toimivuudesta huolehtiminen. Niitä voidaan auttaa esimerkiksi energiatehokkuudella ja ympäristönsuojelulla. Keskustelimme esimerkkien avulla miten esimerkiksi opettaja huolehtii ekologisen kestävän kehityksen toteutumisesta.
Taloudelliseen kestävään kehitykseen kuuluu tasapainoisesta kasvusta huolehtiminen ja ylikulutuksen välttäminen. Keskustelimme miten opettaja voi vaikuttaa taloudelliseen kestävään kehitykseen.
Kulttuurinen kestävä kehitys. Hyväksytään kulttuurien monimuotoisuus, eri kulttuurien säilyminen ja arvostaminen. Keskustelimme miten opettaja voi vaikuttaa kulttuuriseen kestävään kehitykseen?
Sosiaaliseen kestävään kehitykseen kuuluu ihmisarvon ja yksilön perusoikeuksien kunnioitus. Sosiaaliseen kestävään kehitykseen voidaan pyrkiä eriarvoisuuden poistamisella, riittävällä toimeentulolla ja antamalla mahdollisuuksia koulutukseen.
Kuvan lähde:
https://peda.net/oppimateriaalit/e-oppi/n%C3%A4ytekirjat/ylakoulu/biologia/vanha-ops/yhteinen_ymparisto/aluesuunnittelu/kuvamappi2/ky/kkoa:file/photo/2e1be14f612662acca9b10fb17f2977363634e0d/kestava_kehitys.png
Oheisesta linkistä löytyy hyviä käytännön ohjeita opettajille kestävän kehityksen toteuttamiseen:
http://www.huittinen.fi/files/2791/Keke_ohjeistus_opettajille.pdf
Kuva kestävän kehityksen taidoista:
Kuvan lähde:
http://www.koulujaymparisto.fi/kekeserti/indikaattori_2.php?indi=l5
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti