Arvo-osaaminen



Tiistai 6.6.2017 Arvo-osaaminen, opettajatiimit opettavat

Osaamisalue: Arvot ja opettajan etiikka


Tiimi 1: Koulutusjärjestelmän esittely (Annapurna, Anna)
Tiimi 2: Ammattietiikka ja eettiset periaatteet (Elbrus, Tanja)
Tiimi 3: Kestävä kehitys opettajan työssä (Halti, Kyösti)
Tiimi 4: Comeniuksen vala (Mount Everest, Mervi)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13. Toimit opettajan työn eettisten periaatteiden mukaisesti.
13. Opettajaopiskelija toimii poikkeuksetta eettisesti ja ammattimaisesti. - Hän ottaa huomioon kaikessa toiminnassaan ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun arvot sekä oman alansa ja opettajan työn eettiset periaatteet. Osaamistavoitteen osaamisen osoittaminen toteutuu jatkuvana näyttönä kaikissa opettajaopintoihin liittyvissä tilanteissa ja konteksteissa.


13.1. Ymmärrät opettajan toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.
13.1. Opettajaopiskelija reflektoi esimerkkien avulla opettajan toimintaa ja omaa koulutusalaansa ohjaavia eettisiä periaatteita.  

13.2. Ymmärrät kestävän kehityksen periaatteita ammatillisessa koulutuksessa/korkeakoulussa.
13.2. Opettajaopiskelija tarkastelee esimerkkien avulla ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävän kehityksen periaattei- den toteutumista oman koulutusalansa näkökulmasta.  Hän edistää henkilökohtaista työhyvinvointiaan opettajan työssä.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
13.1. Ymmärrät opettajan toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.

Opettajuus on asiantuntijatehtävä, jonka luonteeseen kuuluu ammattietiikka. Ammattietiikka kuvaa ammatin vaatimaa asennetta, vastuuta ja suhtautumistapaa työhön. Yhteiset ammatilliset arvot ja periaatteet kerrotaan opettajien eettisissa periaatteissa. Koulu ei vain opeta, vaan ohjaa oppilaan kasvua ja kehitystä yhdessä kodin kanssa.

Seuraavaksi kaavio, joka havainnollistaa mistä opettajien ammattietiikka ja eettiset periaatteet koostuvat. Osa-alueet ovat opettajan ammattitaito ja arvopohja, opettajan valta ja vastuu, yhteiskunnan odotukset sekä juridiset ja eettiset kysymykset.






Ammatti- ja arvopohja. Työ edellyttää sekä hyvää ammattitaitoa että hyvää arvopohjaa. Ne eivät voi kompensoida toisiaan.


Opettajan etiikassa erotetaan toisistaan eettiset ja juridiset kysymykset. Opettajan perustehtävä ja vastuu, ammattikäytäntö määritetään opetustyötä koskevassa lainsäädännössä. Opetussuunnitelma määrää opetuksen sisällön. Ammattietiikkaa ei valvota, vaan se on sisäistetty käsitys ammatin moraalisesta vaativuudesta.
Yhteiskunnan odotukset. Opettajan työ on kasvatuksen, opetuksen ja oppimisen mahdollisuuksien edistämistä yksilön parhaaksi. Opettajan odotetaan toteuttavan opetustyön tavoitteet. Opettajille voi tulla huolehdittavaksi myös sellaisia asioita, joista he eivät yksin voi olla vastuussa.
Opettajan valta ja vastuu. Opettajan rooli on muuttunut. Opettaja on tullut lähemmäksi oppijaa. Se lisää opettajan vastuuta oppijan kehityksestä ja edellyttää yhteistyötä muiden kanssa. Oppijan arviointiin liittyy paljon valtaa ja vastuuta. Hyvä eettisyys estää opettajaa käyttämästä asemaansa väärin. 


Hyvä ammattietiikka ohjaa työhön ja ammattiin liittyviä vuorovaikutussuhteita. Opetusalan eettisen neuvottelukunnan laatima opettajien vala korostaa muun muassa sitä, että opettajan pitää aina pyrkiä toimimaan oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti. Vala pyrkii vahvistamaan opettajien ammattietiikkaa. Comeniuksen vala: https://www.youtube.com/watch?v=2oal23aXrOE


Oikeudenmukaisuutta käsittelin seuraavasti:
Mistä tiedän, että teen oikein?
Etiikan kultainen sääntö: Tee vain sellaisia tekoja, joita haluaisit itsellesi tehtävän. Älä tee muille sellaista, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän.
Ihmisoikeudet: Ihmisoikeuksilla tarkoitetaan oikeuksia, jotka kuuluvat yhtäläisesti jokaiselle ihmiskunnan jäsenelle. Perustuvat ajatukseen ihmisarvosta. 

Omatunto: Omatunto on ihmisyksilön toimintaa ohjaava välitön tietoisuus oikeasta ja väärästä.
Mitä on oikeudenmukaisuus?
Miten se ilmenee oppilaan arjessa?
Opettaja kunnioittaa oppilaan oikeuksia ja suhtautuu oppilaaseen oikeudenmukaisesti.
Tasapuolinen, puolueeton ja johdonmukainen.
Opettaja hyväksyy ja ottaa huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu häneen inhimillisesti ja oikeudenmukaisesti.
Opettaja pyrkii oppijan lähtökohtien, ajattelun ja mielipiteiden ymmärtämiseen sekä käsittelee hienotunteisesti oppijan persoonaan ja yksityisyyteen liittyviä asioita.
Opettaja ottaa erityisesti huomioon huolenpitoa ja suojelua tarvitsevat oppijat, eikä hyväksy missään muodossa esiintyvää kiusaamista tai toisen ihmisen hyväksikäyttöä.

Mitä tarkoittaa oikeudenmukaisuus oppitunnilla/välitunnilla?
Yhdenvertaisuutta käsittelin seuraavasti:
Suomalaisen koulujärjestelmän eri kouluasteiden oppilaitosten toimintaa säädellään omilla laeillaan, jotka sisältävät myös oppilaiden tasapuolisen kohtelun vaateen.

Yhdenvertaisuuslaki kieltää asettamasta ketään eri asemaan ilman hyväksyttävää perustetta sukupuolen perusteella ja edellyttää lasten tasa-arvoista kohtelua yksilöinä.
Opetuksen, tutkimuksen ja oppiaineistojen on myös tuettava tasa-arvoa. Näin ollen muun muassa kirjojen tekstit, tehtävät tai kuvitus eivät saa ylläpitää ennakkoluuloja eivätkä antaa kaavamaisia käsityksiä perhe- ja työelämän työnjaosta.

Eettisten periaatteiden lähtökohtana on ihmisen kohteleminen itseisarvona. 

Oppija nähdään ajattelevana ja oppivana persoonana. Ihmisarvoa tulee kunnioittaa riippumatta ihmisen sukupuolesta, sukupuolisesta suuntautuneisuudesta, ulkonäöstä, iästä, uskonnosta, yhteiskunnallisesta asemasta, alkuperästä, mielipiteistä, kyvyistä ja saavutuksista.

Suomen perustuslain mukaan ihmisiä ei saa kohdella eriarvoisesti sukupuolen, suuntautumisen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveyden tai vammaisuuden takia.
Yhdenvertaisuus tarkoittaa, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta em. asioista.
Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa nämä tekijät eivät saa vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin päästä koulutukseen, saada työtä ja erilaisia palveluja.
Yhdenvertaisuus koskee ihmisiä yksilöinä lain edessä. Ihmisten yhdenvertaisuus lain edessä.
Yhdenvertaisuus merkitsee yhtäläisiä mahdollisuuksia.
Koska ihmisten lähtökohdat ja mahdollisuudet vaihtelevat yksilöllisesti, niin samanlainen kohtelu ei takaa yhdenvertaisuutta.

Opettaja myös kasvattaa oppijaa demokraattisen yhteiskunnan osaavaksi vastuulliseksi jäseneksi.
Ohjeita opettajalle:

Tarjoa yhtäläiset mahdollisuudet ja kunnioita eroja

Varmista yhtäläiset oppimiskokemukset

Ohjaa tyttöjä ja poikia tekemään ei-perinteisiä valintoja oman kyvykkyyden ja kiinnostuksen kohteen mukaan

Tunnistaa sukupuolten väliset erot ja tyttöjen ja poikien tarpeet

Kannustaa kumpaakin sukupuolta vakuuttaen, että jokainen pystyy halutessaan tekemään  samoja asioita kuin vastakkainen sukupuoli.



Lähteet:

http://www.opettaja.fi/cs/oaj/opettajan%20eettiset%20periaatteet
http://www.kirjastovirma.fi/koulut/nivala/008
http://m.iltalehti.fi/suomi100/201701172200055114_s1.shtml?ref=juurinyt_mobile
http://www.edu.fi/miina_ville_ja_oikeudenmukaisuus/oikeudenmukaisuus_ja_reiluus

🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺

13.2. Ymmärrät kestävän kehityksen periaatteita ammatillisessa koulutuksessa/korkeakoulussa.

Kestävän kehityksen pitäisi olla osa opetusta ja koulutyön arkea. Kestävän kehityksen tulee olla pitkäjänteistä ja tavoitteellista toimintaa myös kouluympäristössä. Opettaja voi ottaa kestävän kehityksen huomioon esimerkiksi miettimällä sähkön- ja paperinkulutusta tunneilla. Myös kierrätyksen pitäisi olla kunnossa koululuokassa. Sosiaalista kestävää kehitystä opettajana yrittäisin toteuttaa kiinnittämällä huomiota oppilaiden keskinäisiin suhteisiin. Yrittäisin kannustaa mahdollisuuksieni mukaan kaikkia ystävystymään ja saamaan aikaan hyvän luokkahengen. Yrittäisin myös opettaa suvaitsevaisuutta ja kansainvälistä asennetta.

Omaa työhyvinvointia yritän edistää hyvällä työilmapiirillä, jossa työkavereiden kanssa on rento, hauska ja keskusteleva ilmapiiri. Uudessa työpaikassa hyvä työhön perehdytys on erittäin tärkeää, että tietää mitä pitää tehdä, mitä sinulta odotetaan ja keneltä voi kysyä neuvoja. Myös liikuntaharratukset  ja hyvät yöunet antavat energiaa.   

Halti -ryhmä piti opetustuntinsa aiheesta kestävä kehitys. Alla olevat tekstit ovat heidän esityksestään.

Kestävä kehitys koostuu ekologisesta kestävästä kehityksestä, taloudellisesta kestävästä kehityksestä, kulttuurisesta kestävästä kehityksestä ja sosiaalisesta kestävästä kehityksestä.

Ekologiseen kestävään kehitykseen kuuluu luonnon monimuotoisuudesta huolehtiminen ja ekosysteemien toimivuudesta huolehtiminen. Niitä voidaan auttaa esimerkiksi energiatehokkuudella ja ympäristönsuojelulla. Keskustelimme esimerkkien avulla miten esimerkiksi opettaja huolehtii ekologisen kestävän kehityksen toteutumisesta.

Taloudelliseen kestävään kehitykseen kuuluu tasapainoisesta kasvusta huolehtiminen ja ylikulutuksen välttäminen. Keskustelimme miten opettaja voi vaikuttaa taloudelliseen kestävään kehitykseen.

Kulttuurinen kestävä kehitys. Hyväksytään kulttuurien monimuotoisuus, eri kulttuurien säilyminen ja arvostaminen. Keskustelimme miten opettaja voi vaikuttaa kulttuuriseen kestävään kehitykseen?

Sosiaaliseen kestävään kehitykseen kuuluu ihmisarvon ja yksilön perusoikeuksien kunnioitus. Sosiaaliseen kestävään kehitykseen voidaan pyrkiä eriarvoisuuden poistamisella, riittävällä toimeentulolla ja antamalla mahdollisuuksia koulutukseen.


















Kuvan lähde:

https://peda.net/oppimateriaalit/e-oppi/n%C3%A4ytekirjat/ylakoulu/biologia/vanha-ops/yhteinen_ymparisto/aluesuunnittelu/kuvamappi2/ky/kkoa:file/photo/2e1be14f612662acca9b10fb17f2977363634e0d/kestava_kehitys.png


Oheisesta linkistä löytyy hyviä käytännön ohjeita opettajille kestävän kehityksen toteuttamiseen:

http://www.huittinen.fi/files/2791/Keke_ohjeistus_opettajille.pdf


Kuva kestävän kehityksen taidoista:



Kuvan lähde:
http://www.koulujaymparisto.fi/kekeserti/indikaattori_2.php?indi=l5

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti