B.Mitkä ovat opiskelijan velvollisuudet ja miten huolehdin opettajana työrauhasta? Laki ammatillisesta koulutuksesta, ammattikorkeakoululaki. Linkki lakeihin: www.finlex.fi
C.Miten otan huomioon salassapitosäännökset ja tietosuojan opettajan työssä? Laki ammatillisesta koulutuksesta, ammattikorkeakoululaki, oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, lastensuojelulaki, henkilötietolaki. Linkki lakeihin: www.finlex.fi
D.Miten opettajana varmistan, että opiskelijan oikeusturva toteutuu? Laki ammatillisesta koulutuksesta, ammattikorkeakoululaki, hallintolaki. Linkki lakeihin: www.finlex.fi
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Osaamistavoitteet:
14. Toimit noudattaen opettajan työtä koskevaa lainsäädäntöä.14. Opettajaopiskelija noudattaa kaikessa toiminnassaan ajantasaisia ammatillista koulutusta/korkeakoulutusta koskevia lakeja, asetuksia ja ohjeita. Osaamistavoitteen osaamisen osoittaminen toteutuu jatkuvana näyttönä kaikissa opettajaopintoihin liittyvissä tilanteissa ja konteksteissa.
14.1. Ymmärrät opettajan toimintaa velvoittavan lainsäädännön ammatillisessa koulutuksessa/korkeakoulussa.
14.1. Opettajaopiskelija tarkastelee monipuolisesti oman alansa koulutukseen liittyvien esimerkkien avulla ammatillisen opettajan työtä velvoittavia ajantasaisia keskeisiä lakeja, asetuksia ja ohjeita.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opettaja on työssään julkisen vallan käyttäjä ja siksi hänen on otettava huomioon myös lait ja asetukset, jotka kertovat oppilaiden ja opettajien oikeuksista ja velvollisuuksista sekä yleisistä toimintatavoista eri tilanteissa. Opettajan työtä säätelevät mm. perustuslaki, hallintolaki, laki ammatillisesta koulutuksesta, ammattikorkeakoululaki, oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, lastensuojelulaki ja henkilötietolaki. Opettajien on hyvä tietää perusasiat eri säännöksistä ja mistä tietoa tarvittaessa löytyy lisää. Opiskelijoilla on oikeus turvalliseen opetukseen ja oppimisympäristöön. Myös oppilaan arvioinnin on oltava oikeudenmukaista.
Miten hyvän hallinnon periaatteiden noudattaminen näkyy opettajan käytännön työssä?
Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
Opettajan pitää työssään noudattaa Hyvän hallinnon perusteita. Ne löytyvät pääasiassa hallintolain luvusta kaksi. Viranomaisen (opettajan) on toimittava tasapuolisesti ja puolueettomasti työssään. Toiminnan on oltava asianmukaista ja oikeudenmukaista. Opettajilla ja oppilailla on sekä oikeuksia ja velvollisuuksia. Opettajan on annettava tarpeellinen neuvonta ja käytettävä selkeää kieltä työssään.
Hallintolain tarkoitus:
1 §
Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on toteuttaa ja edistää hyvää hallintoa sekä oikeusturvaa hallintoasioissa. Lain tarkoituksena on myös edistää hallinnon palvelujen laatua ja tuloksellisuutta.
Luvussa 2 kerrotaan Hyvän hallinnon perusteet, joita ovat:
6 §
Hallinnon oikeusperiaatteet
Viranomaisen
on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä
toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin.
Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa
tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen
perusteella oikeutettuja odotuksia.
7 § (9.5.2014/368)
Palveluperiaate ja palvelun asianmukaisuus
Asiointi
ja asian käsittely viranomaisessa on pyrittävä järjestämään siten, että
hallinnossa asioiva saa asianmukaisesti hallinnon palveluita ja
viranomainen voi suorittaa tehtävänsä tuloksellisesti.
Viranomaisen
velvollisuudesta tiedottaa toiminnastaan ja palveluistaan sekä
yksilöiden ja yhteisöjen oikeuksista ja velvollisuuksista toimialaansa
liittyvissä asioissa säädetään viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetun lain (621/1999) 20 §:n 2 momentissa.
8 §
Neuvonta
Viranomaisen
on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan
hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia
koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvonta on maksutonta.
Jos asia ei kuulu viranomaisen toimivaltaan, sen on pyrittävä opastamaan asiakas toimivaltaiseen viranomaiseen.
9 §
Hyvän kielenkäytön vaatimus
Viranomaisen on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä.
Asiakkaan
oikeudesta käyttää omaa kieltään viranomaisessa asioidessaan on
voimassa, mitä siitä erikseen säädetään tai mitä johtuu Suomea sitovista
kansainvälisistä sopimuksista.
10 §
Viranomaisten yhteistyö
Viranomaisen
on toimivaltansa rajoissa ja asian vaatimassa laajuudessa avustettava
toista viranomaista tämän pyynnöstä hallintotehtävän hoitamisessa sekä
muutoinkin pyrittävä edistämään viranomaisten välistä yhteistyötä.
Viranomaisten välisestä virka-avusta säädetään erikseen.
Opettajan toiminta perustuu myös perustuslakiin https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731.
Perustuslain luvussa 1 todetaan, että julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Perustuslain luvussa 2 on lueteltu perusoikeuksia. Opettajan on otettava ne kaikki huomioon jokapäiväisessä työssään. Opettajan on tärkeä huomioida myös oppilaiden yhdenvertaisuus ja tasa-arvo.
6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään
ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen,
iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen,
terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn
perusteella.
Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti
yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin
kehitystään vastaavasti.
Sukupuolten tasa-arvoa
edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti
palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista. Muita perustuslaissa lueteltuja oikeuksia, jotka opettajan on huomioitava työssään ovat:
oikeus elämään, vapauteen, koskemattomuuteen, rikosoikeudellinen laillisuusperiaate, liikkumisvapaus, yksityiselämän suoja, uskonnon ja omantunnon vapaus, sananvapaus ja julkisuus, kokoontumis-ja yhdistymisvapaus, vaali-ja osallistumisoikeudet, omaisuuden suoja, sivistykselliset oikeudet, maksuton opetus, oppivelvollisuus, oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin, oikeus työhön ja elinkeinovapaus, oikeus sosiaaliturvaan, vastuu ympäristöstä ja oikeusturva.
Oma opetustuntimme käsitteli opiskelijan ja opettjaan velvollisuuksia:
Mitkä ovat opiskelijan velvollisuudet ja miten huolehdin opettajana työrauhasta?
Laissa ammatillisesta koulutuksesta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170531
luvussa 1 kerrotaan yleisistä säännöksistä:
1 §
Soveltamisala
Tässä laissa säädetään opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalaan kuuluvista ammatillisista tutkinnoista, ammatillisen
osaamisen hankkimiseksi tarvittavasta koulutuksesta sekä ammatillisen
osaamisen osoittamisesta ja todentamisesta.
2 §
Ammatillisten tutkintojen ja ammatillisen koulutuksen tarkoitus
Tässä laissa tarkoitettujen tutkintojen ja koulutuksen
tarkoituksena on kohottaa ja ylläpitää väestön ammatillista osaamista,
antaa mahdollisuus ammattitaidon osoittamiseen sen hankkimistavasta
riippumatta, kehittää työ- ja elinkeinoelämää ja vastata sen
osaamistarpeisiin, edistää työllisyyttä, antaa valmiuksia yrittäjyyteen
ja työ- ja toimintakyvyn jatkuvaan ylläpitoon sekä tukea elinikäistä
oppimista ja ammatillista kasvua. Tässä laissa tarkoitetun koulutuksen
tarkoituksena on lisäksi edistää tutkintojen tai niiden osien
suorittamista.
Tässä laissa tarkoitetun koulutuksen tavoitteena on
lisäksi tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi, tasapainoisiksi ja
sivistyneiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa
opiskelijoille jatko-opintovalmiuksien, ammatillisen kehittymisen,
harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta
tarpeellisia tietoja ja taitoja.
Luvussa 10 kerrotaan opiskelijan oikeuksista ja velvollisuuksista seuraavasti:
94 §
Opettajan tulee huolehtia myös työrauhasta. Perustana työrauhalle ovat Perustuslaki 30.12.2013/1267 (35§ -36i§, 47§) ja Laki ammatillisesta koulutuksesta Finlex 2017/20170531. Opetushallituksen antaa myös määräyksiä, jotka oppilaitos siirtää opetussuunnitelmaan. Lisäksi oppilaitoksella on järjestyssäännöt ja luokan omat säännöt, joista opettajan on kerrottava ja joita on noudatettava.
Lakien, määräysten ja sääntöjen tavoitteena on työrauha opiskelutilanteessa ja häiriökäyttäytymisen poistaminen. Työrauha pyritään saavuttamaan ennalta ehkäisevällä toiminnalla, häiriötilanteet ratkaisemalla ja toimimalla lakien vaatimalla tavalla. Myös yhteistyö opettajan ja kodin välillä voi olla tarvittaessa tärkeää.
Opettaja-lehdessä oli artikkeli työrauhalaista, jossa annetaan opettajalle välineitä työrauhan rakentamiseen: Opettaja-lehti 01-02/2014 - Lupa puuttua.
Minna oli löytänyt opetustunnillemme asiaa hyvin havainnollistavan kuvan. Työrauha tavaksi -teoksessa kuvattiin neljä eri osatekijää työrauhan saavuttamiseksi. Työrauhaa voidaan tarkastella oppilaitoksen toimintakulttuurin, sääntöjen, pedagogiikan sekä kohtaamisen ja välittämisen näkökulmasta.
Opiskelijan velvollisuudet
Opiskelijan tulee osallistua henkilökohtaisen osaamisen
kehittämissuunnitelman mukaisesti opetukseen sekä näyttöihin ja muuhun
osaamisen osoittamiseen, jollei hänen poissaololleen ole perusteltua
syytä. Työvoimakoulutuksessa sovelletaan lisäksi, mitä julkisesta
työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 5 luvun 4 §:n 2 momentissa
säädetään opiskelijan osallistumisesta opetukseen ja opintojen
etenemisestä.
Opiskelijan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.
Opiskelijan velvollisuudesta korvata aiheuttamansa vahinko säädetään vahingonkorvauslaissa (412/1974).Opettajan tulee huolehtia myös työrauhasta. Perustana työrauhalle ovat Perustuslaki 30.12.2013/1267 (35§ -36i§, 47§) ja Laki ammatillisesta koulutuksesta Finlex 2017/20170531. Opetushallituksen antaa myös määräyksiä, jotka oppilaitos siirtää opetussuunnitelmaan. Lisäksi oppilaitoksella on järjestyssäännöt ja luokan omat säännöt, joista opettajan on kerrottava ja joita on noudatettava.
Lakien, määräysten ja sääntöjen tavoitteena on työrauha opiskelutilanteessa ja häiriökäyttäytymisen poistaminen. Työrauha pyritään saavuttamaan ennalta ehkäisevällä toiminnalla, häiriötilanteet ratkaisemalla ja toimimalla lakien vaatimalla tavalla. Myös yhteistyö opettajan ja kodin välillä voi olla tarvittaessa tärkeää.
Opettaja-lehdessä oli artikkeli työrauhalaista, jossa annetaan opettajalle välineitä työrauhan rakentamiseen: Opettaja-lehti 01-02/2014 - Lupa puuttua.
Minna oli löytänyt opetustunnillemme asiaa hyvin havainnollistavan kuvan. Työrauha tavaksi -teoksessa kuvattiin neljä eri osatekijää työrauhan saavuttamiseksi. Työrauhaa voidaan tarkastella oppilaitoksen toimintakulttuurin, sääntöjen, pedagogiikan sekä kohtaamisen ja välittämisen näkökulmasta.
Kun, opettaja/opettajat yhdessä ja yksin pohtivat edellä mainittuja asioita, niin työrauhan saavuttaminen on varmasti helpompaa ja osa oppilaitoksen rutiinia ja opettajan jokapäiväistä työtä. Oppilaiden ryhmäyttäminen ja perehdyttäminen sekä opettajan ennakoiva toiminta ja hyvä pedagoginen osaaminen ovat tärkeitä osatekijöitä hyvän oppimisilmapiirin ja ryhmähengen luomiseen.
Lähde: Holopainen, Järvinen, Kuusela & Packalen (2009). Työrauha tavaksi. Opetushallitus. Edita Prima Oy. Helsinki.
Maarit Junkkarin työrauhaa käsittelevässä opinnäytetyössä http://www.oamk.fi/amok/pro_forma/Maarit_Junkkari.pdf turvallinen opetusympäristö määriteltiin seuraavasti:
Niin perusopetuksessa kuin lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa oppilaalla ja opiskelijalla on edellä mainittujen opetustoimen lainsäädännön lainkohtien mukaan oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön tarkoittaa sekä opiskelijan oikeutta fyysisesti turvalliseen opiskeluympäristöön että psyykkisesti turvalliseen opiskeluympäristöön. Se edellyttää toisaalta, että opetukseen tarkoitetut tilat ja välineet ovat turvallisia, mutta se edellyttää toisaalta myös sitä, etteivät oppilaat tai opiskelijat joudu väkivallan tai muun kiusaamisen kohteiksi oppilaitoksessa tai muussa oppilaitoksen toiminnassa. Lain säännökset velvoittavat koulutuksen järjestäjää toimimaan siten, että oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön myös toteutuu. (Lahtinen ym. 2004, 253.)
Niin perusopetuksessa kuin lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa oppilaalla ja opiskelijalla on edellä mainittujen opetustoimen lainsäädännön lainkohtien mukaan oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön tarkoittaa sekä opiskelijan oikeutta fyysisesti turvalliseen opiskeluympäristöön että psyykkisesti turvalliseen opiskeluympäristöön. Se edellyttää toisaalta, että opetukseen tarkoitetut tilat ja välineet ovat turvallisia, mutta se edellyttää toisaalta myös sitä, etteivät oppilaat tai opiskelijat joudu väkivallan tai muun kiusaamisen kohteiksi oppilaitoksessa tai muussa oppilaitoksen toiminnassa. Lain säännökset velvoittavat koulutuksen järjestäjää toimimaan siten, että oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön myös toteutuu. (Lahtinen ym. 2004, 253.)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miten otan huomioon salassapitosäännökset ja tietosuojan opettajan työssä?
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20131287
2 §
Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on:
1) edistää opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja ehkäistä ongelmien syntymistä;
2)
edistää oppilaitosyhteisön ja opiskeluympäristön hyvinvointia,
terveellisyyttä ja turvallisuutta, esteettömyyttä, yhteisöllistä
toimintaa sekä kodin ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä;
3) turvata varhainen tuki sitä tarvitseville;
4) turvata opiskelijoiden tarvitsemien opiskeluhuoltopalvelujen yhdenvertainen saatavuus ja laatu;
5) vahvistaa opiskeluhuollon toteuttamista ja johtamista toiminnallisena kokonaisuutena ja monialaisena yhteistyönä.
Oppilashuoltoa koskevat asiakirjat ovat salassa pidettäviä. Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Oppilashuoltoon sisältyvät opetuksen järjestäjän hyväksymän opetussuunnitelman mukainen oppilashuolto, terveydenhuoltolaissa tarkoitettu kouluterveydenhuolto sekä lastensuojelulaissa tarkoitettu koulunkäynnin tukeminen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Laki yksityisyyden suojasta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759
Yksityisyyteen eli yksityiselämän suojaan kuuluvat myös esimerkiksi kotirauha, oikeus olla fyysisesti yksin valvonnan ulottumattomissa, oikeus olla valvonnan ja tiedonvälityksen ulottumattomissa ihmissuhteissa, elämäntavoissa ja harrastuksissa sekä oikeus pysyä tuntemattomana eli pidättyä julkisuudesta.
Myös oikeus yksityisyyteen eli yksityiselämään ja henkilötietojen suojaan ovat perusoikeuksia.
1 §
Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on toteuttaa yksityiselämän suojaa ja muita yksityisyyden suojaa turvaavia perusoikeuksia työelämässä.Lakia sovelletaan myös virkamieheen ja virkasuhteessa olevaan, joten laki koskee myös opettajia.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Henkilötietolaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523
Henkilötietolaki kertoo, milloin ja mitä henkilötietoja voi kerätä ja miten niitä tulee käsitellä.
Tietosuoja merkitsee oppilaitoksissa sitä, että oppilaita koskevien henkilötietojen käsittelyn tulee olla asiallisesti perusteltua oppilaitoksen toiminnan kannalta. Käsittelylle tulee määritellä oppilaitoksen lakisääteisten tehtävien perusteella tarkoitukset, joihin henkilötietoja käytetään. Oppilaitosten tehtävät perustuvat erityislainsäädäntöön. Tietoja saa käsitellä esimerkiksi oppilaan ottamiseksi
oppilaitokseen tai opetuksen järjestämiseksi, ei oppilaitokselle kuulumattomia tehtäviä varten. Tietojen tulee olla virheettömiä ja käyttötarkoituksensa kannalta tarpeellisia. Henkilötietoja voivat käsitellä vain ne oppilaitoksen henkilökuntaan kuuluvat, jotka tarvitsevat tietoja työtehtävissään. Muulta henkilöstöltä, samoin kuin koulun ulkopuolisilta, ne on suojattava.
Tietosuojan osalta keskeisiä säädöksiä ovat henkilötietolaki (523/1999), laki yksityisyyden suojasta työelämässä (759/2004), laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) ja sähköisen viestinnän tietosuojalaki (516/2004).
1 §
Lain tarkoitus
Tämän
lain tarkoituksena on toteuttaa yksityiselämän suojaa ja muita
yksityisyyden suojaa turvaavia perusoikeuksia henkilötietoja
käsiteltäessä sekä edistää hyvän tietojenkäsittelytavan kehittämistä ja
noudattamista.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621
Viranomaisen asiakirjojen julkisuus ja yksityiselämän suoja ovat samanlaisia perusoikeuksia kuin esimerkiksi liikkumisvapaus, uskonnonvapaus, kokoontumis- ja yhdistymisvapaus sekä sananvapaus.
Lähtökohtaisesti kaikki viranomaisen asiakirjat ovat julkisia. Oikeus saada tieto viranomaisen julkisesta asiakirjasta on jokaisen perusoikeus.
Oppilaitoksessa asiakirjojen salassapito voi vain poikkeuksellisesti perustua oppilaitoksen etuun. Salassapidon tarkoituksena ei ole salata oppilaitoksen omaa toimintaa. Sen sijaan salassapidon tarkoituksena on suojata yksityisyyttä tai yleistä etua. Oppilaitoksen hallussa on runsaasti sellaista aineistoa, että yksityinen etu tai yksityisyys edellyttää salassapitoa. Sellaista aineistoa ovat esimerkiksi tiedot oppilaan tai opettajan terveydentilasta tai vammaisuudesta sekä tiedot henkilön elintavoista, harrastuksista, perhe-elämästä ja muista niihin verrattavista henkilökohtaisista oloista.Viranomaisen asiakirjojen julkisuus ja yksityiselämän suoja ovat samanlaisia perusoikeuksia kuin esimerkiksi liikkumisvapaus, uskonnonvapaus, kokoontumis- ja yhdistymisvapaus sekä sananvapaus.
Lähtökohtaisesti kaikki viranomaisen asiakirjat ovat julkisia. Oikeus saada tieto viranomaisen julkisesta asiakirjasta on jokaisen perusoikeus.
1 §
Julkisuusperiaate
Viranomaisten asiakirjat ovat julkisia, jollei tässä tai muussa laissa erikseen toisin säädetä.
Oikeudesta
seurata eduskunnan täysistuntoa, valtuuston ja muiden kunnallisten
toimielinten kokouksia sekä tuomioistuinten ja kirkollisten toimielinten
istuntoja säädetään erikseen.
2 §
Lain soveltamisala
Tässä
laissa säädetään oikeudesta saada tieto viranomaisten julkisista
asiakirjoista sekä viranomaisessa toimivan vaitiolovelvollisuudesta,
asiakirjojen salassapidosta ja muista tietojen saantia koskevista
yleisten ja yksityisten etujen suojaamiseksi välttämättömistä
rajoituksista samoin kuin viranomaisten velvollisuuksista tämän lain
tarkoituksen toteuttamiseksi.
3 §
Lain tarkoitus
Tässä laissa säädettyjen tiedonsaantioikeuksien ja viranomaisten velvollisuuksien tarkoituksena on toteuttaa avoimuutta ja hyvää tiedonhallintatapaa viranomaisten toiminnassa sekä antaa yksilöille ja yhteisöille mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten varojen käyttöä, muodostaa vapaasti mielipiteensä sekä vaikuttaa julkisen vallan käyttöön ja valvoa oikeuksiaan ja etujaan.Lähde: Julkisuus ja tietosuoja opetustoimessa.
http://www.oph.fi/download/152370_julkisuus_ja_tietosuoja_opetustoimessa.pdf.
Lähde: https://www.finlex.fi/fi/
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
Miten opettajana varmistan, että opiskelijan oikeusturva toteutuu?
Opiskelijan oikeusturva on laaja käsite ja tässä yhteydessä kaikkia niitä keinoja, joilla pyritään ennakolta estämään opiskelijan oikeusasemaan liittyvät virheelliset virkatoimet taikka joilla korjataan jo tehdyt virheet.
Oikeus oikeusturvaan on perusoikeus. Perustuslain 21.1 §:ssä on turvattu jokaisen oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivästystä sekä oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi. Nämä oikeudet kuuluvat myös opiskelijalle. Lisäksi perustuslain 21.2 § velvoittaa turvaamaan oikeuden tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet lailla. Mainittuja velvoitteita konkretisoi erityisesti hallintolaki (l434/2003). Hallintolain tarkoituksena on edistää hyvää hallintoa ja oikeusturvaa hallintoasioissa. Laki sisältää kaksi keskeistä asiakokonaisuutta. Hallintolain 2 luvussa säädetyt hyvän hallinnon perusteet koskevat kaikkea viranomaistoimintaa, siis myös opettamista ja ohjausta.
Hallintolain 6 § määrittelee viisi oikeusperiaatetta, joita tulee noudattaa kaikessa hallintotoiminnassa kuten opiskelijavalinnassa, opintosuoritusten arvostelussa, opintojen ohjaamisessa sekä muissa opintojen käsittelyä koskevissa tilanteissa. Hallinnon oikeusperiaatteilla on merkitystä myös laadittaessa opiskelijavalinnan perusteita tai opetussuunnitelmia.
Nämä viisi oikeusperiaatetta ovat yhdenvertaisuus-, objektiviteetti-, suhteellisuus-, tarkoitussidonnaisuus- ja luottamuksensuojaperiaate. Näiden perinteisten hallinnon oikeusperiaatteiden lisäksi niistä voidaan erottaa kohtuusperiaate, joka usein ymmärretään osaksi suhteellisuusperiaatetta. Hallinnon oikeusperiaatteiden keskeinen tehtävä on ohjata viranomaisten päätöksentekoa. Periaatteet ohjaavat myös tosiasiallista hallintotoimintaa kuten opetusta ja opintojen ohjausta.
Lähde: Oikeusturvaopas http://www.uef.fi/documents/300201/565067/oikeusturvaopas_2008.pdf/747862d7-23cd-4fb9-8224-a50adbec953e
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti